NB! Fra 1. Januar 2024 er det nye regler rundt verneombud. Webinaret er holdt før disse endringene, så det vil være feil informasjon i videoen. Nedenfor ser du endringene:
Fra 1. januar 2024 trer disse endringene i arbeidsmiljøloven om verneombud i kraft:
- Virksomheter med fem eller flere arbeidstakere skal ha minst ett verneombud, men dersom det er færre enn fem arbeidstakere, så kan det avtales en annen ordning (endret § 6-1. 1.).
- Verneombudets oppgaver omfatter også innleide arbeidstakere og selvstendige oppdragstakere som utfører arbeid i nær tilknytning til virksomheten (§6-2. 1. får tilføyelse).
- Det stadfestes at verneombudets oppgaver også omfatter arbeidstakernes psykososiale miljø (§6-2. 2. får derfor ny bokstav f).
Regelverk: Verneombud i arbeidsmiljøloven kapittel 6
Arbeidstilsynet: Mer informasjon om verneombudets rolle
Et tydelig samarbeid mellom verneombud og leder gir effektivt HMS-arbeid og arbeidsmiljø.
Verneombudet er en sentral figur for bedriftens HMS-arbeid og kan være en superressurs for arbeidsmiljøet. Bedrifter som lykkes med verneombudsrollen har ofte et godt strukturert samarbeid mellom leder og verneombud.
I dette webinaret vil dere få:
- Grunnleggende informasjon om hva et verneombud er
- En innføring hva regelverket sier
- Informasjon om hvilke oppgaver verneombudet skal utføre.
- Tips til hvordan verneombud og leder kan fordele oppgaver og spille hverandre gode
Etter dette webinaret vil dere være i stand til å gi verneombudet den strukturen som trengs for å være topp motivert og blant bidra til lavere sykefravær, høyere trivsel og en tryggere arbeidsplass!
Instruks for verneombud (blank)
Instruks for verneombud (eksempel)